DeArnhemgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Gemeente Arnhem - Laadpunten elektrische voertuigen 2024-06.03 - Noorderwind.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Datum verkeersbesluit: 20 januari 2024 Zaaknummer: 4243082 HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ARNHEM; gelet op: •artikel 2 en artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de WvW 1994; •het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990); •het bepaalde in de artikelen 12, 15 en 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer; BESLUIT: 1.door het plaatsen van borden overeenkomstig model E8c van bijlage 1 van het RVV 1990, op de volgende locatie(s) in Arnhem twee naast elkaar gelegen parkeerplaatsen aan te wijzen die alleen zijn bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen: a. GOR-RP-24-6552 Noorderwind, nabij huisnummer 45 Genoemde wegen zijn in beheer bij de gemeente Arnhem. Aanleiding Het beleid voor de gemeente Arnhem op het gebied van energietransitie is vastgelegd in de het Programma New Energy made in Arnhem en verder uitgewerkt in het Uitvoeringskader elektrisch laden in Arnhem. In het uitvoeringskader wordt ingegaan op de aanpak die Arnhem kiest om op tijd voldoende laadvoorzieningen voor elektrische auto’s in de stad te realiseren. De gemeente Arnhem heeft een concessie op de markt gebracht voor het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte. De exploitant die deze concessie gegund kreeg, heeft met de gemeente Arnhem een overeenkomst afgesloten om voor eigen rekening elektrische laadpunten in Arnhem te realiseren, op plaatsen die: •openbaar toegankelijk zijn; •uitsluitend voor het laden van elektrische voertuigen gebruikt kunnen worden; •proactief geplaatst worden of door inwoners aangevraagd zijn. De gemeente Arnhem stelde een aantal randvoorwaarden op waaraan het plaatsen van elektrische laadpunten in de gemeente Arnhem moet voldoen: •de laadpunten worden voorzien van groene stroom; •de laadpunten worden verwijderd indien blijkt dat de ontwikkeling van schoon vervoer anders vorm gaat krijgen; •laadpunten worden zoveel mogelijk geclusterd. Met de aanbieder van de laadpunten is een overeenkomst afgesloten, waarin deze randvoorwaarden worden vastgelegd. Bij het bepalen van locaties voor het aanwijzen van een parkeerplaats voor het laden van elektrische voertuigen nemen wij onder andere de volgende omstandigheden mee: •er zijn geen onacceptabele gevolgen voor de parkeerdruk in de omgeving; •zij ligt op acceptabele loopafstand voor de gebruikers of aanvrager; •zij past goed in het bestaande netwerk van oplaadpunten; •alternatieve locaties voldoen minder goed aan de criteria; •de laadpunten worden gecombineerd in centraal gelegen laadpleinen, waardoor de druk op de openbare ruimte geminimaliseerd wordt. Belangenafweging artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 (WvW) De in onderstaand verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de WvW genoemde belangen: •Het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu. Het aanwijzen van parkeerplaatsen ten behoeve van het laden van elektrische voertuigen zou, omdat dit ten koste gaat van (vergunningen)parkeerplaatsen, als in strijd met het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer kunnen worden gezien. Wij zijn van mening dat er sprake is van een geringe mate van vrijheidsbeperking en dat de algemene belangen die met dit besluit gediend zijn, zoals het verminderen van schadelijke gevolgen voor het milieu en de beïnvloeding van het mobiliteitsgedrag, zwaarder wegen. Daarnaast wil de gemeente Arnhem rekening houden met de te verwachten snelle groei van de elektrische mobiliteit. Daarom reserveren wij bij elke laadvoorzieningen direct twee parkeerplaatsen. We zijn ons ervan bewust dat dit nu nog nodig is, maar later (als er veel meer elektrische auto’s zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor) achterwege kan blijven. Reacties Er is gelegenheid geweest om op het voornemen tot het reserveren van de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s te reageren. Over de verschillende voorgenomen locaties zijn reacties binnengekomen, waaronder ook over de locaties aan de Noorderwind bij nummer 45 en 47. Hierover overwogen wij in ons verkeersbesluit voor batch 2024-06.02 onder andere het volgende: We houden vast aan 1 laadpaal bij Noorderwind 45. De andere laadpaal verplaatsen we naar Noorderwind 29. De locatie Noorderwind 45 is per abuis echter niet in het verkeersbesluit voor batch 2024-06.02 aangewezen. Dit herstellen we met dit verkeersbesluit. Onze afweging en motivering Algemeen: Wij erkennen dat een laadplek zorgt voor een verhoging van de parkeerdruk. Laadplekken zullen enerzijds op de momenten dat zij bezet zijn, een deel van de parkeerdruk in de onmiddellijke omgeving wegnemen. Anderzijds kan een laadplek minder lang bezet blijven dan een reguliere parkeerplaats. In die zin zal een laadplek een verhoging van de parkeerdruk veroorzaken. Echter vormt deze verhoging van de parkeerdruk voor het college geen reden om van een verdere bevordering van de energietransitie af te zien. Het college richt zich op de taak om bijbehorende laadinfrastructuur tegen die tijd op orde te hebben. In 2035 mogen geen verbrandingsmotoren meer worden verkocht. Locatie Noorderwind: in de zienswijzen werd gesteld dat er al een laadpaal is en dat middels het voorgenomen verkeersbesluit twee laadpalen bijkomen, terwijl er alleen twee-onder-eenkappers zijn met een eigen oprit. Naar aanleiding van deze reactie hebben we nogmaals naar de situatie gekeken. Omdat in deze buurt er toch een grote vraag naar laadpalen is, gaan we geen laadpalen schrappen, maar wel anders verdelen. We houden vast aan 1 laadpaal bij Noorderwind 45, de andere laadpaal verplaatsen we naar Noorderwind 29. Het genoemde alternatief Levanter is niet mogelijk, omdat er al een laadpaal is gepland, ter hoogte van Noorderwind 67. Advies Politie Ingevolge artikel 24 van het BABW heeft er overleg plaatsgevonden met een door de Korpschef van Politie gemandateerde verkeersadviseur van de eenheid Oost Nederland. Die kan instemmen met dit verkeersbesluit. Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem, namens het college, J. Weijman Hoofd van de afdeling Vergunning en Handhaving a.i. Bezwaar Als u het met deze beslissing niet eens bent, kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag waarop deze beslissing is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Uw bezwaarschrift moet u motiveren en ondertekenen en sturen naar: Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem Postbus 9200 6800 HA Arnhem Als u de werking van dit besluit daarnaast wilt laten opschorten kunt u de rechter verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht. Uw verzoek om voorlopige voorziening stuurt u in tweevoud naar: De voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland Afdeling bestuursrecht Walburgstraat 2-4 Postbus 9030 6800 EM Arnhem
Onderwerp: verkeersbesluit, lokalebekendmakingen uit categorie lokalebekendmakingen.
Dit artikel verscheen op deArnhemgids.nl op 23-01-2025.
Laat dit artikel viral gaan in Arnhem, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.